’Salmerne er jo ikke tandløse’

Himmelblå er den 11/11 aktuelle med deres tredje album. De synger stadig salmer. Og de har stadig masser af kant.
-”I laver jo det vildeste elektroniske musik”, var der en 15-årig indiefyr, som kom hen og sagde til os efter en koncert, fortæller Jacob, og Mai-Britt supplerer:
– Og samtidig hører vores forældres generation det også.

Mai-Britt Vibe Dørken og Jacob Schjødt Worm er to af de fire himmelblå.

Mai-Britt Vibe Dørken er forsanger, og Jacob Schjødt Worm guitarist på Himmelblås nye album ”Sov sødt barnlille”. Himmelblå fortolker salmer med original tekst og melodi, men skaber nye musikalske universer i processen. Selvom det er deres tredje plade inden for genren, er de langt fra trætte af salmer. De sidder i Jacobs studie, som kun mangler lidt maling hist og pist for at være helt færdigt, og fortæller om deres passion for musikken.

Mærke på egen krop

– Jeg brænder sådan for, at alle skal høre vores musik og få en ny smag af salmerne, at de virkelig må mærke dem på egen krop, fortæller Mai-Britt.
– Vi bliver ved med at grave i salmerne og bliver ved med at udvikle os musikalsk sammen. Denne cd er en afspejling af, hvor vi er lige nu, og også hvor verden er lige nu. Når man kigger tilbage, har både vi og verden rykket sig, konkluderer Jacob.
Himmelblås tredje cd er nemlig blevet lidt mere elektronisk og lidt mindre akustisk end de foregående. Og så er de gået endnu dybere ind i deres bearbejdelse af teksterne.
– Når vi arbejder med en salme, forsøger vi at danne os et billede af de stemninger og billeder, som den indeholder, og lade musikken udtrykke dem, forklarer Jacob. Mai-Britt gør det endnu mere konkret:
– Hvis vi er stødt på en salme, som inspirerer os, læser vi den tit højt for hinanden og snakker sammen om, hvad den indeholder.
– Når vi så begynder at spille, viser det sig nogle gange, at vi danner hver vores billeder alligevel, smiler Jacob.
– Men så må vi jo gå lidt på kompromis, konstaterer Mai-Britt.

Fjerne og stivnede

Himmelblå består ud over Mai-Britt og Jacob af Keld Bräuner på trommer og Jesper Smalbro på bas.

Himmelblå består ud over Mai-Britt og Jacob af Keld Bräuner på trommer og Jesper Smalbro på bas.
– Vi har været sammen mange år allerede, fortæller Mai-Britt, men det behøver hun ikke sige. Det kan godt mærkes. På den måde, de fortsætter hinandens tankerækker i interviewet, og på begejstringen som både er fælles og individuel.
– Når vi læser salmerne, tænker jeg nogle gange: Hvordan kan man bare synge dem helt glat i kirken søndag morgen? Så kan de jo virke helt fjerne og stivnede, forklarer Jacob, der er vokset op med salmerne, ligesom de andre i bandet. Han fortsætter:
– Så er salmerne bare kulturbevarende og tandløse. Mai-Britt bryder ind:
– Folk forstår dem ikke. Det hører vi rigtig tit. Men når de så har hørt vores versioner, forstår de dem nogle gange. Altså det handler ikke om, at vi bare vil have orglet ud og os ind, for vi laver jo ikke fællessang.
– Nej, vi prøver jo bare at kommunikere det, vi læser i salmerne, videre. At der er flere strømninger og lag i dem. ”Se nu stiger solen” er jo et meget smukt naturbillede, men den handler også om liv og død og frygten for at miste, forklarer Jacob.
– Ja, de modpoler optræder i rigtig mange salmer, fortæller Mai-Britt.
Og ikke mindst: Det er de modpoler, som især fascinerer musikerne og sangeren i Himmelblå. På deres nye album kredser mange af sangene omkring liv og død, og det er ikke helt tilfældigt.

Livet virker skrøbeligt

– Vi overvejede at lave et rendyrket konceptalbum, men det blev det ikke. Men liv og død dukker igen og igen op i salmeteksterne. Det er ligesom, de tør udtale sig om det ultimative, der hvor vi andre mangler ord. Salmerne kan åbne de store ord om at skulle herfra og om frelsen og et evigt liv, fortæller Jacob og fortsætter:
– Jeg har haft nogle oplevelser til begravelser, hvor vi deltagere løb tør for ord, men hvor salmerne turde sige det, der skulle siges.
Også Himmelblå bliver ældre, og Mai-Britt tror også, at det kan være en årsag til, at de lader salmerne kredse om de eksistentielle emner.
– Vi er blevet over 30 nu, og flere venner bliver syge, og livet virker mere skrøbeligt. Jo ældre man bliver, jo mere tænker man nok over døden. Jeg kan i hvert fald føle: ”Nå, hvor blev det år af?”.
På coveret til Himmelblås nye cd ses en midaldrende mand med spindelvæv i skægget, selvom albummet hedder ”Sov sødt barnlille”. Det er helt med vilje.
– Der er en dobbelthed i titelsalmen. Den er både til os og til manden, der snart skal dø. Grundtvig skrev salmen, mens han var deprimeret, som selvterapi, og han kaldte den ”Vuggevise for Gudsbarnet”. Det er vigtigt, at den ikke bliver tuttenuttet, forklarer Mai-Britt.
– Hvis vi bare havde puttet et babybillede på coveret, ville det være alt for nemt at holde det ude i armslængde. Denne kræver refleksion, supplerer Jacob.

Himmelblå har skabt musikvideoer til to af sangene på deres nye album. Den ene er den dobbelttydige titelsang ”Sov Sødt Barnlille”, hvor disse billeder kommer fra.
Vær du mig nær

Cd’en indeholder ti blandede salmer og har både morgen- og aftensange på listen. En af dem, som har gjort særligt indtryk på både Jacob og Mai-Britt, mens de har bearbejdet den, er ”Vær du mig nær.”
– Det var ikke en af de salmer, jeg kendte så godt, før vi arbejdede med den. Men hvor vil den bare sige mig en hel masse om Gud, fortæller Mai-Britt.
– Den rummer en særlig melankoli, som griber mig. Det er en lidt bekymret sang, som griber ud efter afklaring. Det virker troværdigt på mig. Det er der, jeg er. Og så slutter den ikke med at sige: ”Det skal nok gå”, men den slutter med en bøn, forklarer Jacob.
Mai-Britt citerer fra den:
– Når andres hjælp og trøst er intet værd, vær du mig nær og kommenterer:
– Ret befriende, at man har et andet sted at vende sig hen, når mennesker ikke slår til.
På ”Sov sødt barnlille” medvirker ud over de fire himmelblå også adskillige gæstesolister og et pigekor. På himmelblaasalmer.dk er der mere information om cd’en og koncerter.